در خوب و بد مداحی ها/ توجه به چهار نقد
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۹۱۱۴۱
پایگاه خبری جماران: مدتی است مداحی ها و کیفیت و لحن و صوت آنها مورد بحث های مختلف است. برخی از آن انتقاد می کنند و برخی بدون اینکه سخنی بگویند آن را ترویج می دهند.
نقدها به مداحی ها از چهار منظر اصلی مطرح است.
اول از زاویه ملودی ها ی آنها که گروهی می گویند نوعی تقلید از آهنگ های رپ در مداحی های جدید ملاحظه می شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دومین اشکال از ناحیه مضمون اشعار است. این آفت که در برخی مداحی های غیر مشهور به چشم می خورد از بزرگ ترین آفات عزای حسینی است. البته فراموش نکنیم اشعار سخیف تنها مختص مراسم عزا نیست و پیدایش موسیقی غیر رسمی که به آن زیر زمینی می گویند، نیز با این آفت روبرو ست. با کمی تحقیق می توان در ادبیات سایر ملل هم ادبیات شکسته یا همان «اسلنگ» را مشاهده کرد که ساختار هر ادبیات را دستخوش چالش می کند. از این منظر استفاده از شعر های « روحوضی» و با مضامین و ساختار ضعیف از آفاتی است که مداحی ها را با مشکل جدی مواجه می کند. البته در کنار این مضمون، باید اذعان کرد که آنچه با عنوان شعر آیینی در سالهای اخیر شکل گرفته از چنان قدرتی برخوردار شده که می تواند از نقاط قوت شعر انقلاب به شمار آید. ولی شعر های ضعیف با مضامین سست و بعضا تحقیر آمیز در هر صورت قابل قبول نیست. برای چاره این امر بهتر است تلاش کنیم تا انتظارات مخاطبان را بالا ببریم تا هم ایشان اولین منتقد اشعار سست و بی محتوی باشند. اگ اشعار مداحی مورد نقد مخاطبانش واقع شود ، خود به خود از تکرار آن جلوگیری می شود
سومین نقد به مداحی ها، محور شدن این دسته از عزا داری ها در مقابل سخنرانی های خطیبان است. در این میان البته هم باید به ذائقه مخاطب توجه داشت و هم به سطح پایین بسیاری از سخنان خطیبان. توجه کنیم که مردم از یک مداح تنها «صدای خوب» و «هیجان در اجرا» را توقع دارند و ضعف شعر و مضمون چندان مستمع را دلزده نمی کند ، در حالیکه انتظار از خطیب دقیقا برعکس آن است و مردم می خواهند از او «حرف حساب» بشنوند. تکراری بودن یک آهنگ و یک نوحه چه بسا بسیار مطلوب است ، کما اینکه ما خود بار ها یک آهنگ و نوحه را در تنهایی خود می شنویم ،در حالیکه تکرار سخن یک منبری باعث دلزدگی می شود. همین است که مجالس روضه، اکثرا « مداح محور» شده اند. زیرا مداحی ها ـ که البته برخی از آنها تولیدات جدید هم دارند ـ به همراه سنج و طبل و «شور در جمع بودن»، حتی اگر از مضمون جدید خالی باشند ـ که در قریب به اتفاق موارد چنین است ـ برای مخاطب جذاب هستند ، در حالیکه مردم از سخنران، مطلب نو می خواهند و سخنان تکراری سخنواران چیزی را برای مردم به ارمغان نمی آورد. به همین جهت برخی سخنرانان که توانسته اند با ذائقه و نیاز مردم ارتباط برقرار کنند ، بعضاً بیش از مداحان معروف مخاطب دارند. در این میان نقش صدا و سیما را هم نباید فراموش کرد که به طور مکرر حرف هایی را که مردم باید در مساجد بشنوند، در هر لحظه به خورد مردم می دهد.
و چهارمین انتقاد به جریان مداحی کشور ، سیاسی شدن آنهاست. واقعیت آن است که مراجعین به دستگاه امام حسین، دارای سلایق مختلف و متفاوت هستند. تریبون داران خاص وقتی از «انحصار تریبون» خود استفاده می کنند، لاجرم به ترک مجالس از ناحیه گروه مقابل کمک می کنند. همین باعث شده که طبق آمار ، جز چند مجلس محدود، بقیه ی مراسم از هر نوع رنگ و بوی سیاسی تهی شود و در بسیاری موارد ، صاحبان مجلس رسما مداح و سخنران را از ورود به سیاست بر حذر می دارند. و این آفت بزرگ مجالس روضه است. تبدیل شدن این مجالس به جایگاه «تخلیه غم و غصه های روزانه» ، نسبتی با فلسفه عاشورا ندارد. مجالس امام حسین باید سرشار از بیان سیاست دینی باشد. اما آنچه بزرگ ترین آسیب را به این امر وارد می کند، « جناحی شدن» مداحی هاست. مداحی باید سیاسی باشد و علیه ظلم و ستم سخن بگوید و مردم را به مقاومت در راه دین فرا بخواند، اما هرگز نباید به جایگاهی برای منازعات جناحی تبدیل شود. خلاصه کلام آنکه آفت مجلس سید الشهد، سیاسی شدن نیست بلکه جناحی شدن آن است.
انتهای پیاممنبع: جماران
کلیدواژه: رفع حصر لایحه شفافیت مداحان مداحی عزاداری حسینی مداحی ها رفع حصر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۹۱۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای نفوذ سرویسهای جاسوسی به هیئتها و ترور حاج صادق آهنگران از زبان خودش + فیلم
صادق آهنگران، مداح پیشکسوت کشور در برنامه «برمودا» شبکه نسیم در پاسخ به سوال کامران نجفزاده که شما در جایی گفته بودید که احتمال نفوذ سرویسهای جاسوسی غرب در بین مداحان و هیئتها هست، تصریح کرد: ما عملاً میدیدیم محتوای شعرها در برخی هیئتها بخصوص در جوانان سخیف است. هرچه هم تذکر میدادیم، گوش نمیکردند. وقتی مداحی جوان باشد، سواد آنچنانی هم نداشته باشد و صدای خوب داشته باشد، وقتی در هیئتی بخواند و نیاز به خوراک داشته باشد، شاهد چنین نفوذی هستیم.
آهنگران ادامه داد: وقتی دشمنان دیدند که جوانان با مداحی و اشعار حماسی راهی جنگ هشت ساله دفاع مقدس میشوند و فهمیدند امثال شهید حججیها و مدافعان حرم بچه هیئتی هستند، برنامهریزیها برای نفوذ شروع شد. بلافاصله انحرافات در هیئتها شروع شد و محتوای شعرها ضعیف شد. از بعضی بیانات ناپخته مداحان معلوم بود که آن جمله جمله سنگین و وزین نیست و گاهی برای جوانان محرک است. ما در هیئت رزمندگان روی محتوای اشعار مداحیها کار کردیم، تا اینکه آیتالله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران گفت که سرویسهای جاسوسی در حال نفود به هیئتها هستند. آنجا بود که مطمئن شدیم حدسمان درست است.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلیمداح پیشکسوت کشور در پاسخ به این سوال که آیا این گفته به سند نیاز ندارد؟ گفت: نیروهای اطلاعاتی باید بگویند چه کسانی را گرفتند و چه کسانی نفوذی بودند. آدم نفوذی با یک واسطه نمیآید.
وی در پاسخ به این سوال که قرار بود شما را ترور کنند؟ توضیح داد: دو سه مورد بود. یکبار اطلاعات سپاه مرا خواست و گفت فردی را گرفتیم که اسم شما جزو لیستی بوده، که میخواسته شما را ترور کند. یکبار دیگر هم خانمی در منزلمان را زد و گفت که دیگر آقای آهنگران مداحی نکند. برادرم جزو منافقین است و قصد ترور شما را دارد، ولی من با او موافق نیستم. مادرم هم بلافاصله گفت که اگر خدا بخواهد، پسرم را ترور میکنند. مادرم دم در میرود، تا با آن خانم صحبت کند. بعد پدرم متوجه حضور آن خانم میشود و به دم در میرود. وقتی هم که آن خانم رفت، پدرم متوجه حضور دو پسر شد، که با آن خانم رفتند. احتمال دادیم که آن خانم میخواست مرا بیرون بکشد، تا دست به ترور بزنند. از آن زمان در لیست حفاظتیها قرار گرفتم. البته الان محافظ ندارم.
آهنگران در پاسخ به سوال نجفزاده که از بین مداحان جدید کار کدوم را میپسندید؟ گفت: مهدی رسولی. من مهدی را خیلی دوست دارم؛ چون هم پسر شهید است، هم در وادی مهدی باکری و شهداست. او روی برنامههایش خیلی کار میکند. یکبار کنارم نشست و برنامههایش را برایم توضیح داد، که هنگام مداحی چه چیزهایی را یادداشت میکند و چه محتواهایی در اشعارش هست.
این مداح درباره تاسیس دانشکده مداحی که مدتی به دنبال تاسیسش بود، گفت: دکتر سنگری پیشنهاد تاسیس دانشکده مداحی را داد. اختلافنظرها بابت تاسیس دانشکده زیاد بود. عدهای میگفتند دانشکده باید زیر نظر حوزه علمیه برود، ولی بعضیها میگفتند باید جدا از حوزه علمیه باشد. کار به جایی رسید تا شخص ذینفوذی مانع تاسیس آن شد. وقتی یک مداح پشت میکروفن قرار میگیرد، باید به عربی، تاریخ و احادیث مسلط باشد. مداحان قدیم اینگونه بودند.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون